Dr. Vámos Árpád

belgyógyász, endokrinológus, reumatológus főorvos

Magánrendelő

Hunguest Hotel Béke
4200 Hajdúszoboszló,
Mátyás király sétány 10.

Rendelési idő

Szerda: 16.00-18.00
bejelentkezés: (+36)30/645-76-21

Praxis Orvosi Rendelő

Debrecen,
Nyugati u. 5-7.

Rendelési idő

Kedd: 16.30-18.30
bejelentkezés: (+36) 30/645-76-21

Apollo Medical Center Endokrinológia

4025 Debrecen,
Miklós utca 5-13.

Telefon:
(52)502-503, (52)502-504
Mobil: (30) 288-44-97
hétfő és péntek: 16-18

Munkahely:

Kenézy Kórház Kft.
Belgyógyászati osztály és
Endokrinológia, Diabeto-
lógia szakrendelés

Elérhetőség:

4043 Debrecen,
Bartók Béla út 2-26.
(52) 511-777

Hypertónia

Minden negyedik felnőttnek magas a vérnyomása Magyarországon, és a fiatalok között is egyre gyakoribb ez a betegség. A vérnyomáscsökkentő készítmények nevét sokan ismerik vagy hallották már, és hatásuk azt a képzetet kelti, hogy rendszeres fogyasztóik egy-egy tablettát beszedve teljesen egészségesek lesznek. Vagy mégsem? És mi történik, ha mi magunk szembesülünk a betegséggel? Ha háziorvosunk egy rutinvizsgálat után közli velünk a cseppet sem megnyugtató tényt, hogy valami nincs rendben a vérnyomásunkkal?

Azonnal átérezzük mindazt, amire korábban csak legyintettünk. Egész életünkben gyógyszert kell szedni ezentúl? Jön az agyvérzés? Esetleg infarktus? Betegség ez vagy csak egy időleges állapot? Az aggodalom természetes, hiszen gyakran összekeverednek az innen-onnan kapott információk. Van, amelyet szakembertől hallottunk, olvastuk, vagy láttuk a televízióban, esetleg felnagyították a szomszéd által elmondottak vagy a jóval korábbi szakmai ismeretekenalapuló tévhit. Kellő belátással és odafigyeléssel azonban semmi okunk a kétségbeesésre!

Amennyiben már kialakult, érdemes megtanulnia együtt élni vele!

Érrendszerünkben a szív működése biztosítja az állandó véráramlást és a közel állandó nyomásviszonyokat.

A \"normális\" vérnyomást bonyolult szabályozórendszer tartja fenn, az ingadozást külső hatások, például idegi terhelés, fizikai aktivitás, a szervezetben keletkező anyagok, illetve az idegrendszer befolyásolja. Ez az egyensúly felborulhat és átmenetileg, vagy tartósan \"magas vérnyomás\" diagnosztizálható. Szerencsére a vérnyomás egyszerűen mérhető, két szám, (például a 120/80 Hgmm), amelyet a legtöbb vérnyomásmérő készüléken magunk is leolvashatunk.

Mit is jelent ez a két szám?

Az első, az úgynevezett szisztolés vérnyomásérték, amely a szív összehúzódásakor, minden egyes alkalommal az érrendszerbe löki a vért, és ezzel egy \"csúcs\" nyomást hoz létre.Amikor a szív izomzata elernyed és a következő adag vért befogadja, a verőerekben a nyomás állandó marad. Ez biztosítja, hogy a szervek és a szövetek vérellátása egyenletes legyen.

A második érték, a diasztolés vérnyomás, az úgynevezett \"per érték\", amely egy adott időpontban jellemzi az egyén vérnyomását. Egyszerűbben megfogalmazva a szisztolés és a diasztolés érték nem más, mint az artériákban keringő vér nyomásának a maximum és minimum értéke.

Akkor beszélünk magas vérnyomásról, ha az orvosi rendelőben mért szisztolés érték meghaladja a 140 Hgmm-t, illetve a diasztolés érték a 90 Hgmm-t

Többnyire mind a szisztolés, mind a diasztolés érték nagyobb, mint a kívánatos, az érrendszer számára optimális érték. Ez a többletnyomás terheli az érrendszert és nagysága, ingadozása, változása határozza meg azt a veszélyt, amelyet maga a hipertónia jelent, s amelyet a vérnyomáscsökkentő kezeléssel el szeretnénk kerülni. Tudni kell, hogy a kor előrehaladásával az erek rugalmassága romlik, és emiatt a szisztolés érték emelkedik, a diasztolés érték csökken. Ez a 60 év felettiek körében 40-50%-ot is elér. Ezen vérnyomásformának ugyanolyan jelentősége van, mintha mindkét érték emelkedett volna.

Ereink nem viselik el tartósan a megnövekedett nyomás okozta többletterhelést, és annak nagyságától és időtartamától függően különböző mértékben sérülnek. Olyan folyamat indul el, amely az érelmeszesedés kialakulásához és felgyorsulásához vezet, amely a későbbiekben akár egy végzetes agyvérzést vagy szívinfarktust is előidézhet.

Akkor beszélünk magasvérnyomásról, ha az orvosi rendelőben mért szisztolés érték meghaladja a 140 Hgmm-t, illetve a diasztolés érték a 90 Hgmm-t. Otthoni vérnyomásmérésnél már a 135/85Hgmm is magas értéket jelent

Tényként kell elfogadnunk, hogy a magasvérnyomás-betegség nem gyógyítható (de jól kezelhető) elsősorban azért, mert olyan összetett betegség, amelynek kialakulási módját nem ismerjük pontosan. Azonban az Ön együttműködésével zajló orvosi kezelés elérheti és fenntarthatja az ideális vérnyomást, és ezzel a későbbi szövődmények is kivédhetőek! Ez élethosszig tartó odafigyelést, orvosi segítséget, ellenőrzést és kezelést indokol. Alapvető a megfelelő táplálkozás és a rendszeres mozgás, valamint a szükséges gyógyszerek rendszeres és pontos bevétele. A későbbi súlyos szív-, vese-, és agyi betegségek megelőzése érdekében az Ön állapotához és veszélyeztetettségéhez legjobban illő kezelést választjuk ki, nemcsak a vérnyomás “számszerű” csökkentésére törekszünk.

Mi a kezelés célja?

  • 1. A szív és érrendszeri kockázati tényezők felismerése és kezelése,
  • 2. az egészséges életvitel megvalósítása,
  • 3. a normális vérnyomás helyreállítása, amely mindenképpen 140/90 Hgmm alatt van,
  • 4. a napi vérnyomás egészséges ritmusának biztosítása: éjszaka alacsonyabb legyen a vérnyomás, mint nappal,
  • 5. a kóros vérnyomás-kiugrások és a kóros vérnyomás-ingadozás kiküszöbölése, mert ezek rendkívüli mértékben megterhelik és károsítják az ereket,
  • 6. ha már érrendszeri és szívkárosodás bekövetkezett, annak lehetőség szerinti megszüntetése, a folyamat visszafordítása, és az új szövődmények kivédése.

A magasvérnyomás-betegség szövődményei, melyek jelentősen befolyásoljákA betegek életkilátásait:

  • A szívizomzat vastagodása a magas vérnyomás miatt (szívelégtelenség, ritmuszavar, szívinfarktus)
  • A vizeletben fehérje megjelenése (veseelégtelenség, érelmeszesedés)
  • Látászavar, szemfenéki bevérzés
  • Érelmeszesedés jelei (végtagokon érszűkület, agyi erek szűkülete érelmeszesedés miatt)

A magasvérnyomás-betegséghez társult egyéb \"társbetegségek\", melyek rontják a magasvérnyomás-betegségben szenvedő egyén életkilátását, illetve nehezítik a gyógyítást:

  • A cukorháztartás zavara (magas vércukor érték, cukorbetegség kialakulása)
  • Agyi érbetegségek (agyvérzés, agytrombózis)
  • A hipertóniával nem összefüggő vesebetegség
  • Az alsó végtag érszűkülete

A hipertónia kezelésének öt alappillére van:

  • 1. egészséges életvitel kialakítása,
  • 2. a szenvedélyek (alkohol, dohányzás) károsító hatásainak megszüntetése,
  • 3. megfelelő táplálkozás,
  • 4. rendszeres mozgás,
  • 5 a napi rendszerességgel megvalósuló gyógyszerszedés.

Ezek együttese biztosítja, hogy a vérnyomáscsökkentésén túl az érrendszeri betegségek is megelőzhetők.

A túlsúly kockázata

A derékméret jelzi a veszélyes hasi zsírtöbbletet - férfiaknál > 102 cm, nőknél > 88 cm -, mely erős kockázatot jelent

A legfontosabb a derékméret mérése és ellenőrzése, melyet egy cm-rel el lehet végezni. Ennek azért van jelentősége,mert a derékméret jelzi a veszélyes hasi zsírtöbbletet.

Itt olyan zsírsejtek halmozódnak fel, melyek az erek károsodását, az érelmeszesedést elősegítő anyagokat termelnek. Akkor sikeres a fogyása, ha a derékmérete jelentősen csökken!

Az életmód \"gyökeres\" módosítása türelmet és önfegyelmet kíván. Lehet fokozatos, vagy radikális. A pontos cél és az egyéni program megfogalmazása elengedhetetlenül szükséges

Újonnan felismert, enyhe hipertóniában a vérnyomás csökkentése a táplálkozás egészségesebbé tételével és a kockázatitényezők megszüntetésével kezdődik. Szükség esetén testsúlycsökkentés, a fizikai aktivitás fokozása, kalória- éskonyhasóbevitel csökkentése, az alkoholfogyasztás megszüntetése, vagy alacsony szintre való csökkentése, adohányzás elhagyása az általános közérzetet is javítja, és a vérnyomást a normális szinthez közelítheti. Általában 2-3 hónapra érdemes terveznie, és a hatást elsősorban Önnek saját magának kell figyelemmel kísérnie, de a kezelőorvos támogatása és felügyelete is szükséges.

Amennyiben túlsúlyos reális cél az 5-10 kg-os fogyás. Ehhez hetente 1 kg fogyásra van szükség, ami általában 1700-1800 kalóriát tartalmazóétrenddel érhető el. A speciális fogyókúra kerülendő, ez ritkán megvalósítható a gyakorlatban, tartós eredménytnagyon ritkán biztosít.

Étrendi tanácsok

Ne térjen el lényegesen a megszokottól! A konyhasóbevitelt korlátozza! Túlsúly vagy elhízás esetén ajánlott, hogy az egyes étkezések mennyiségét csökkentse és kerülje a \"luxus kalóriát\",például a cukros üdítőket, édességet, ropit, chips-et! Hasznos a zsírfogyasztás csökkentése, így a koleszterin-bevitelis mérsékelhető. Célszerű fokozni a kálium, kalcium, magnézium bevitelt tej, gyümölcs és zöldségfélék nagyobbarányú fogyasztásával. Sok sajt sok zsír!

Egy kedvezô táplálkozási forma a mediterrán étrend. A Földközi-tengert övező országokban jellegzetes, a vizsgálati adatok alapján hosszabb élettartamot biztosít, csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek arányát, sőt bizonyos daganatos betegségek előfordulását is. Ez a földrajzi terület magában foglalja Krétát, csaknem egész Görögországot és Dél-Olaszországot, Spanyolországot és Franciaország déli részét. Az elmúlt évtizedekben és nem régiben egy újabb elemzés bizonyította, hogy ezen országokban fordulnak elő legritkábban a keringési szervek betegségei.

Az étrend alapelvei

1. Növényi eredetű ételek nagyarányú bevitele (gyümölcs, zöldség, kenyér, egyéb gabonafélék, burgonya, bab,csonthéjasok és magvak);

  • 2. Minimálisan feldolgozott, szezonális friss és helyileg termesztett ételek;
  • 3. A típusos napi desszert a friss gyümölcs, a koncentrált cukrot vagy mézet tartalmazó édesség hetente néhány alkalommal;
  • 4. A zsír fő forrása az olívaolaj;
  • 5. Tejtermékek (elsősorban sajt és joghurt) napi fogyasztása kis-mérsékelt mennyiségben;
  • 6. Hal és baromfi mérsékelt mennyiségben;
  • 7. Hetente 0-4 tojás fogyasztása;
  • 8. Vörös húsok kis mennyiségben;
  • 9. Kevés-mérsékelt mennyiségű bor (vörös) fogyasztása az étkezéshez.

Mire figyeljen?

  • A testsúly karbantartására.
  • A derékméretet vegye elsősorban figyelembe a testsúlycsökkentés folyamán.
  • Ne sózza az ételeket, kerülje az \"utánsózást\".
  • Gyümölcs és főzelék legyen az étrend fő eleme a fehér húsok mellett.
  • Csak olajjal főzzön.
  • A mediterrán étrend alapelveit érdemes követnie.

Rendszeres mozgás, tréning

A mozgás akkor ér a legtöbbet, ha a hét minden napján legalább 30 percet szán izmai megmozgatására

Korábbi szokásai, egyéni lehetőségei figyelembe vételével kell megterveznie. Mire figyeljen?

  • 1. Rendszeresen végezzen valamilyen fizikai aktivitást, mely megfelel az Ön terhelhetőségének, teherbíró képességének és érdeklődésének, azért, hogy fizikai állapota megfelelő legyen.
  • 2. A mozgás akkor ér a legtöbbet, ha a hét minden napján legalább 30 percet szán izmai megmozgatására.
  • 3. Amennyiben valamilyen szívbetegségben, vagy magasvérnyomás-betegségben szenved, esetleg rehabilitációs programban vesz részt, a kezelőorvosával beszélje meg mozgásprogramját annak érdekében, hogy a fizikai aktivitás növelése összhangban legyen egyéb kockázati tényezőinek csökkentésével és a betegség kezelésével.

A dohányzás teljes elhagyására kell törekednie!

A dohányzás felelős a szív és érrendszeri halálozás 1/5-ért

Részletes, fokozatos csökkentés alig vezet sikerhez.Miért fontos a dohányzás abbahagyása egészsége szempontjából?

  • 1. A dohányzás felelős a szív és érrendszeri halálozás 1/5-ért.
  • 2. Minél több évig dohányzik és minél többet, annál nagyobb a veszélye, hogy súlyos koszorúérbetegség alakul ki Önnél.
  • 3. Magas vérnyomás és kóros összkoleszterin-érték mellett a dohányzás nagymértékben növeli a szív és érrendszeri veszélyeztetettséget.
  • 4. A dohányzás káros hatása erősebben érvényesül nőknél és a fiataloknál.
  • 5. A passzív dohányzás ugyanolyan mértékben emeli a kockázatot, mint az aktív dohányzás. Orvos vagy gyógyszerész segítségével nagyobb eredményt tud elérni, ha elhatározta, hogy abbahagyja a dohányzást.

Az alkoholfogyasztást csökkentse alacsony szintre.

A teljes absztinencia nem cél és sok esetben meg sem valósítható.

A stressz csökkentése, életvitel változtatás nehezen valósítható meg.